Verslo pardavimas ar perdavimas vaikams
Nepriklausomybės pradžioje savo verslą sukūrusi pirmoji Lietuvos verslo karta vis dažniau svarsto apie pasitraukimą iš aktyvios veiklos. Daugeliui kyla dilema: perduoti verslą vaikams, kitiems šeimos nariams ar parduoti, taip tarsi “išsigryninant” sukauptą kapitalą.
“Jei rengiatės šeimos verslą parduoti ar palikti vaikams, šį procesą reikia pradėti planuoti iš anksto”,- pataria Valdemaras Vaičekauskas, “Hortus Investment Banking” direktorius.
Pasak jo, realus verslo perdavimo pasekėjams procesas yra daug sudėtingesnis, nei gali atrodyti iš pirmo žvilgsnio. Prieš priimant sprendimą, savininkui reikia atidžiai įvertinti tiek ekonomines, tiek emocines aplinkybes.
“Verslas nėra dovana, kuri gali būti tiesiog įteikta: kai kalbama apie stambų verslą, net ir nedidelės klaidos gali kainuoti labai brangiai”, – pažymi p. Vaičekauskas, jau sukūręs, išplėtojęs ir pardavęs savo verslą (“Krantas Group”).
Perleidžiant verslą svarbūs įvairūs aspektai, pvz., kaip užtikrinti veiklos tęstinumą, kokiais etapais perduoti valdymą, kaip paskirstyti atsakomybę tarp šeimos narių ir samdomų vadovų. Be ekonominių veiksnių, pasak p. Vaičekausko, svarbu įvertinti tai, kad verslas yra ne tik finansiniai rodikliai, tai – ir santykiai, tam tikras socialinis statusas, galų gale – emocijos. Todėl besitraukiantiems savininkams dažnai nerimą kelia ne finansiniai ar techniniai klausimai, o svarstoma, kaip padėti pasekėjui pelnyti darbuotojų bei verslo partnerių pagarbą ir pasitikėjimą, ką daryti, kad nusivylę iš įmonės nepasitrauktų talentingi vadovai, galų gale – kaip paskirstyti verslą keliems šeimos nariams.
Anot p. Vaičekausko, vadovams ypač svarbu turėti patikimą patarėją, su kuriuo galėtų aptarti galimas alternatyvas. Paprastai nei su kolegomis, nei su šeimos nariais šie klausimai nesvarstomi, o nepriklausomi konsultantai gali pasiūlyti įvairesnių sprendimų. Užsienio valstybėse tai įprasta, šios tendencijos ateina ir į Lietuvą.
” Verslo žinios”, Audronė Ranonytė