„Hortus Investment Banking“ vadovas Valdemaras Vaičekauskas.
Verslo vertės nustatymas
Nustatant smulkiojo verslo vertę, svarbu, ar verslas jau turi savo istoriją: klientus, užsakovus, vykdomus ir augančius pardavimus, darbo priemones ir reikiamą infrastruktūrą, ar tėra tik patraukli idėja, pradinės investicijos ir daug entuziazmo. Pasak V. Vaičekausko, pirmuoju atveju verslo vertė yra apčiuopiama ir gali būti tiksliai apskaičiuojama. O antruoju atveju tiesiog mokama už lūkesčius, susijusius su verslo ateitimi. Pašnekovo teigimu, pagrindiniu verslo vertės kriterijumi laikomi verslo generuojami pinigų srautai ir gaunamas pelnas. „Verslo vertė apskaičiuojama pagal tai, kiek įsigyjamas verslas galėtų potencialiai generuoti pinigų srautų ir pelno ateityje, atsižvelgiant į verslo augimo prognozes“, – sako „Hortus Investment Banking“ vadovas. Anot verslininko, kartais pagrindinis veiksnys, dominantis pirkėją, ketinantį įsigyti verslą, gali būti esami pardavimo taškai, nekilnojamasis turtas, prekių ženklas, atstovavimo teisės, klientų bazė ar darbuotojų kompetencijos.
„Jeigu verslininkas yra strateginis pirkėjas, t. y. išmanantis identišką arba labai panašų verslą, jis dirba šioje srityje ir turi patirties, tokiam pirkėjui dažniausiai tereikia patarėjų pagalbos nustatant verslo vertę ir procedūriškai teisingai įforminti sandorį.“
Pardavimo rizika
Akivaizdu, kad jaunieji verslininkai dažniausiai su verslo pardavimu susiduria pirmą kartą. „Hortus Investment Banking“ vadovas pabrėžia, kad, siekiant apsaugoti savo interesus ir neprisiimti papildomos rizikos, svarbu žinoti, kiek verslas gali kainuoti ir kaip teisingai atlikti visas verslo pardavimo procedūras. Tai ypač aktualu tais atvejais, kai verslo pardavimo sandoris nėra toks paprastas kaip šis: „Aš jums akcijas, jūs man pinigus.“ Pasak V. Vaičekausko, verslo pardavimo sandoriai gali apimti naujos akcijų emisijos išpirkimą, akcijų mainus, atidėtą apmokėjimą už akcijas, nustatant tam tikrus kriterijus, ir kitas schemas.
Verslo srities išmanymas
„Jeigu verslininkas yra strateginis pirkėjas, t. y. išmanantis identišką arba labai panašų verslą, jis dirba šioje srityje ir turi patirties, tokiam pirkėjui dažniausiai tereikia patarėjų pagalbos nustatant verslo vertę ir procedūriškai teisingai įforminti sandorį. Kita vertus, jeigu pirkėjas neturi patirties perkamo verslo srityje, patariama konsultuotis su specialistais nuo pačios verslo pirkimo pradžios“, – sako V. Vaičekauskas. Pašnekovas atkreipia dėmesį, kad verslo pardavėjui, norinčiam rasti tinkamą pirkėją ir gauti didžiausią kainą už savo verslą, patariama naudotis verslo pardavimo konsultantų paslaugomis.
Kristina Augustinaitė, www.bznstart.lt